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(c) Micha Wille 2017
Ich bin Konzeptkünstlerin:)

Mein Medium ist die Malerei, die Druckgraphik, die Sprache. Seit Jahren kommentieren/ironisieren meine meist großformatigen Arbeiten rezente soziokulturelle Phänomene (wie z.B.: Hyperindividualisierung, Selfiesierung der Gesellschaft, Stress, Gier, Überwachung, Kunstanspruch als Lifestyle, illusion of individual opportunities etc.). Oft äffen die Arbeiten auch Jargon und Protagonisten des Kunstmarkts nach, um die zugrunde- liegende Universalität von implizierten Phänomenen in Milieus und Cliquen zu demonstrieren: Über- wettbewerb, Hierarchien, Protokolle, Arbitrarität etc..
Formale Entscheidungen stützen dieses Freilegen von Schnittstellen: Auch hier wird mit zu Hilfenahme eines Bausteins eines künstlerischen Genres, eine Arbeit unter einem anderen Genrebegriff realisiert: Text wird Malerei, Malerei wird Objekt, Objekt wird linguistisches Zeichen etc.
Auch die inhaltliche Thesen werden durch formale Entscheidungen gestützt: Abbgebildete Flächen, Linien, Farben und sprachliche Materialcluster lassen sich in Tempo, Codes und Protagonisten des jeweiligen Themas übersetzen.
Thematisch eingeführte subjektive Perspektiven auf Narrationen werden auch meist an eingebettete sprachliche Propositionen (teils im Bild, teils im Titel) gekoppelt. Komplexe Gefühlszustände werden durch die Verwendung von scheinbar primitiven Symbolen reduziert ausgedrückt und abgekürzt. Dieser Beobachtung entspringt die Einführung trivialer Signifikate von non-trivialen Signifikanten und spiegelt gegenwärtige Trends in Kommunikation, Diskurs und Post-Faktizität wider.
Farbe, Strich, Fläche, Sprache als Text und Spache als Sprache werden in den Arbeiten als bedeutungsgenerierende Systeme miteinander verwurstet- Diese Herangehensweise impliziert sofort eine formal noch stärkere Metathese: Die Trennung zwischen Figuration und Abstraktion, zwischen Malerei und Zeichnung, zwischen Text und Bild , zwischen Sprache und Schriftbild ist eine methodisch künstliche und kann unterwandert werden.

Micha Wille
Paintings / Drawings/ Prints
Wille’s huge tableaux pepper you with lines, feist propositions, colour- and material hybrids in order to invent elaborate and complex codes of recent social phenomena and their consequences (e.g. hyper-individualism, selfiesation, fashion, burnout, alienation, illusion of individual opportunities, stress etc.).
Very often, the thematically introduced subjective views on socio-cultural narratives are coupled with linguistic material of all sorts (phrases, codes, sounds, paragraphs etc.). Instantiations of complex emotional states are abbreviated and abridged by the usage of primitive symbols. So, basically trivial signifiants for non-trivial signifiés are introduced to mirror current trends in communication, discourse and post- facticity. The brightness, smartness and wittyness of the accrued images snowball into a pointed analysis of contemporary affairs.
Assertions of semantic content translate into formal decisions: The tableaux are crammed with (mismatching) lines and colours intertwined with verbal snatches that may convert into the über-competitiveness and restlessness of the protagonists, honeyed and moneyed.
Recurrent and rather prominent is the display of hands. Hands that hold smartphones, smoothies, car keys, entangled and folded fingers, massive hands with red and blue veins or hair etc. The depicted hands represent functional categories that project verb- like notions. So the visual language often merges and often dissociates with/from the written language enhancing a serio-comical interpretation.
The nonchalant and informal use of drawing techniques seems to generate a formal paradox: by infinite reference and citation of styles (Basquiat, Schiele, Lassnig, Dubuffet, Kippenberger, Shrigley etc.), the first provoked assumption would be the cessation of the individual drawing – style per se. On second thought, however, the sheer coherence of doing so, evokes a distinctive drawing style of its own.
Drawing plays a major role in the artistic practice of Micha Wille, even when various techniques are varied: paintings and unique prints always seem to chalk up to a successful drawing while the quick and vivid gestural strokes remain retained. In some cases of printings, Wille draws directly onto the screen. Then again, many drawings depict fields of colour either painted or stenciled. The parameters of the different genres constantly intertwine, resulting in a rich vocabulary that contributes to the idiosyncracy of Wille´s drawings.

Interview